Å fremme innovasjon er nøkkelen til å utvide virksomheten din og nødvendig for å holde deg foran konkurransen. De to sektorene som brukte mest på FoU i 2020 var teknologisektoren og investerings-/finanssektoren. Når du kombinerer disse to sektorene finner du en sektor som heter fintech.
Fintech er et samlebegrep for all teknologien som brukes i finansverdenen. Bransjen har vokst til å bli ganske stor, og det største fintech-selskapet er det kinesiske selskapet Ant Group, som ble verdsatt til 313 milliarder dollar fra slutten av 2020. De fleste fintech-selskaper har som mål å utfordre og til slutt slå de tradisjonelle finansielle løsningene ved å tilby den samme tjenesten på en raskere eller bedre måte. Fintech kan være i form av programvare, algoritmer, ulike verktøy, kunstig intelligens, blockchain og maskinvare, som alle er designet for å effektivisere og forstyrre dagens tradisjonelle løsninger.

6 områder hvor fintech er innovasjonsledere
Mange løsninger som har kommet fra fintech har sett masseadopsjon på relativt kort tid. I en undersøkelse utført av EY fant de at 64% av globale forbrukere har tatt i bruk fintech, mens i 2015 var adopsjonen bare 16%.
Seks av områdene som har sett fintech bli tatt i bruk mest, er digital bankvirksomhet, betalingsløsninger, blockchain, kortsiktige lån, kunstig intelligens og aksjehandel.
1. Digital bankvirksomhet
Digital bankvirksomhet er en kombinasjon av to ting, mobilbank og nettbank. Nettbank får tilgang til tjenester via banken din på nettet og erstatter behovet for å forlate hjemmet ditt. Mobilbank bruker et program på telefonen din. Digital bank erstatter mer eller mindre helt behovet for en fysisk bank og gjør heller mobiltelefonen eller datamaskinen til en bærbar bank på nettet. Det er mulig å bestille kredittkort eller ta opp et lån med noen få berøringer på telefonen.
Digital bankvirksomhet har sett massiv adopsjon, spesielt av unge mennesker. En undersøkelse utført av Forbes fant at 95% av generasjon Z og 80% av millennials bruker digital bankvirksomhet.
2. Betalingsløsninger
Fintech har også banet vei for andre betalingsformer. Behovet for å bære papirpenger i lommeboken til enhver tid har sett en massiv nedgang, til det punktet hvor det har blitt helt unødvendig i enkelte deler av verden. I USA har forbrukerne tilgang til et program som heter Venmo som er en betalingstjeneste som lar folk sende og motta penger raskt. For tiden har Venmo 65 millioner brukere, som er mer eller mindre 20% av den amerikanske befolkningen. I Norge har appen som tilsvarer Venmo kalt Vipps sett en mye større adopsjonsrate til det punktet hvor 75% av den norske befolkningen bruker den.
3. Blockchain
Blockchain er en ganske ny teknologi som først så lysets morgen i 2009 med Bitcoin etter finanskrisen i 2008. Denne teknologien er i form av en distribuert database i form av en offentlig hovedbok som viser alle transaksjoner. Det er helt digitalt og desentralisert, da den offentlige hovedboken er online og spres gjennom et sammenkoblet P2P-nettverk av datamaskiner, og dermed er det ingen enkelt myndighet som har kontroll over hovedboken.
Selv om blockchain ble født med Bitcoin, har den mye større potensial enn en digital form for valuta. På grunn av teknologiens natur fjerner den helt behovet for en mellommann og reduserer dermed transaksjonstid og kostnader.
4. Kortsiktige lån
Kortsiktige lån er også noe som har oppstått nylig. Selskaper som Affirm tar sikte på å benytte seg av markedet for kredittkort, og gi kortsiktige lån med høye renter. Det tilbyr en tjeneste til personer med dårlig eller ingen kreditt for å få lån, slik at de kan forbedre og bygge sine kredittpoeng. Mens et annet selskap ved navn Better Mortgage ønsker å effektivisere prosessen med å få boliglån.
Det er også selskaper som tilbyr tjenestene til P2P utlån som Prosper Marketplace og Lending Club.
5. Kunstig intelligens
Kunstig intelligens har lenge vært på fremmarsj med tanke på de mange ulike bruksområdene. Nylig har AI funnet veien til og «forstyrret» finanssektoren. AI blir brukt som rådgivere for forbrukere som gir anbefalinger om kapitalforvaltning og porteføljestyring, og foreslår forbrukerne hva de skal investere i, og de gjør dette ved å bruke algoritmer for å analysere dagens markedstrender.
Robotene er opplært i etikk og følger et bestemt sett med regler for å bli autorisert som finansielle rådgivere. Det er imidlertid skepsis blant forbrukerne om de er villige til å bruke rådene fra en robo-rådgiver. En studie i Norge sier 60% av respondentene at de har liten tillit til en slik tjeneste og bare 22% har høy tillit. På den annen side sier 77% at de ville stole på en menneskelig rådgiver.
Nylig har vi også vært vitne til økningen av aksjehandelsapper. Disse appene lar brukeren enkelt kjøpe og selge aksjer på de mest populære børsene fra sin egen smarttelefon. De mest populære aksjehandelsplattformene er Robinhood og Acorns.
Plattformen Robinhood har sett massiv vekst, nå over 10 millioner registrerte brukere. Den viktigste målrettede gruppen er millenniumsgenerasjonen, og nå også generasjon Z.
Hva fremtiden kan bringe for fintech
Fremover vil fintech mest sannsynlig fortsette å se massiv vekst og høyere adopsjonsrater. Kanskje de mest spennende vekstområdene vil være blockchain-teknologien og den fortsatte utviklingen av kunstig intelligens, da begge disse områdene er relativt nye, og det er ukjent i hvilken grad disse kan nå.
Forfatter av teksten er Arild Eikenes Hestnes.
Trenger du hjelp med din innovasjonsstrategi, -prosess eller -kultur? Ikke nøl med å ta kontakt med oss på vinco@vinco.no.
You may be interested