Vil du ha en portefølje av innovative løsninger som ikke tjener penger?
Vil du ha en portefølje av patenter som ikke tjener penger?
Visste du at musefelle er den mest patenterte oppfinnelsen i USA?
For å være en vellykket innovatør må man være klar over paradigmet “bedre musefelle”.
Når vi ber folk om å definere innovasjon med ett ord de ofte sier: ny eller idé, når vi ber dem om å forklare oppfinnelse med ett ord, får vi lignende svar.
Så hvorfor er det så vanskelig å skille mellom disse to begrepene? Både oppfinnelse og innovasjon representerer noe nytt, og det er en ny idé i kjernen. Forskjellen er imidlertid om den nye tingen eller ideen skaper ekte verdi for noen eller et sted i verdikjeden.
Oppfinnelse vs innovasjon
Så en oppfinnelse er noe nytt; en ny teknologi, en ny måte å gjøre ting på, en ny prosess, en ny kjemisk forbindelse, en ny struktur … Innovasjon er det samme, men er derimot utviklet for verdien det skaper, det vil si oppfinnelse som skaper verdi for noen, noen bruker den, oppfinnelsen er nyttig. Innovasjon er mer enn bare en (patentert) oppfinnelse. Det kan også være en ny innovativ forretningsmodell, som en freemium forretningsmodell som for eksempel Spotify og mange lignende praktiserer.
Hva har musefelle med innovasjon å gjøre?
1. Vær oppmerksom på innovasjonsparadigmet “bedre musefelle”!
Tenk tilbake på musefellen. I innovasjonslæren er det et kjent paradigme, “bedre musefelle”. Siden det amerikanske patentkontoret ble etablert i 1802, er musefellen den mest patenterte varen. Det er mer enn 4.400 patenter gitt for forskjellige typer og løsninger av en musefelle. Mer enn 400 patentsøknader søkes i gjennomsnitt hvert år for en ny musefelleløsning. Det er imidlertid bare ett musefellepatent som tjener penger. Så når man kommer opp med nye ideer som du og dine organisasjoner prøver å oversette til innovasjon, må man være klar over å ikke overprodusere faktisk “nye musefellepatenter”. Med andre ord må en organisasjon vurdere i hvilken grad konstant forfølgelse av inkrementelle innovasjoner er fornuftig.
Inkrementell eller bærekraftig innovasjon
Inkrementell innovasjon er når vi snakker om små forbedringer. Små forbedringer har ett mål: å gjøre et eksisterende produkt eller en tjeneste til en bedre versjon enn den forrige. Mens iPhone da den kom inn i markedet, var en radikal, transformerende innovasjon (NB var ikke forstyrrende!), Hver nye iPhone lansert er en inkrementell innovasjon, en ny bedre versjon av sitt tidligere selv. Dette kalles også kjerneinnovasjonsaktiviteter (Nagji &Tuff, 2012). Forskning viser at det vanligvis er de etablerte selskapene som produserer den mest inkrementelle innovasjonen.
Ikke ta feil, inkrementell innovasjon er viktig, og de skaper verdi! Små forbedringer gjør at vi kan kutte kostnader, være mer kostnadseffektive, raskere og mer effektive. De gjør det mulig for oss å fikse feil fra tidligere versjoner og gjøre kundeopplevelsen jevnere. Så ja, de er en viktig del av en innovasjonsportefølje, spesielt når de gjør kundereisene mer verdifulle.
2. Hva skaper verdi for bedriften i det lange løp?
Forskning sier at selskaper som fokuserer på å skape verdi for kundene, legger til og skaper mest mulig verdi for organisasjonene selv. Det er altså viktig å ha et strategisk langsiktig fokus på å skape verdi for kundene.
3. Hvordan være en langtidsinnovatør
Annen forskning sier at de permanente innovatørene, disse som fortsatte å øke innovasjonsinvesteringene i vanskelige tider, er organisasjoner som fokuserer på å skape løsninger som er nye på markedet. Så da iPhone først kom inn på markedet, var det noe helt nytt på markedet. Det var helt transformerende. Men da Samsung introduserte sin Galaxy-telefon, var telefonen ny for selskapet (Samsung), men var ikke ny på markedet (iPhone var allerede der 😉). I innovasjonslitteraturen kalles denne innovasjonstypen også tilstøtende innovasjon. (Nagji & Tuff, 2012)
Å investere i “nytt i markedet” betyr å lete etter innovasjon som er radikal, forstyrret, dvs. transformerende.
Radikal, transformativ innovasjon
Radikal innovasjon er når noe var / er utenfor hva vi kunne forestille oss. Dette kan være et nytt produkt eller teknologi eller til og med en forretningsmodell. Det mest kjente eksempelet på en innovativ radikal forretningsmodell er Googles søkemotor forretningsmodell: gratis for brukere som søker nyttig informasjon, men selskaper som ønsker å være på toppen søkemotoren må betale for det og/eller justere sine nettsider.
Transformasjonsinnovasjon betyr “å utvikle gjennombrudd og finne opp ting for markeder som ennå ikke eksisterer” (Nagji &Tuff, 2012, HBR). Denne typen innovasjon innebærer utvikling av nye produkter, tjenester, eiendeler og også å skape nye beslutningstakere og målrette nye kundebehov.
Kjernen, tilstøtende og transformerende innovasjonsteori ble introdusert av Bansi Nagji og Geoff Tuff. Det er også kjent som tre horisonter av innovasjonsambisjoner.
Innovasjonenes tre horisonter

Figure 1. Innovasjonenes tre horisonter
Oppsummering
Med andre ord, i stedet for å fokusere på å lage nye, mer skinnende musefeller, bør det kanskje vurderes om vi kunne gjøre feller for noe annet, eller kanskje denne musefellemekanismen kan brukes i en annen bransje, betjene noen andre kunder. Trenger du hjelp til å veilede deg gjennom dette?
Denne prosessen er vår spesialitet, og vi kan lede deg gjennom den.
Lurer du på hvordan du kan gjøre din bedrift dyktig for langsiktig vekst og bærekraft? Lurer du på hvordan du kan gjøre bedriften din motstandsdyktig mot volatiliteter og utfordringer på markedet? Lurer du på hvordan du kan gjøre banebrytende innovasjoner som vil gjøre bedriften din langsiktig motstandsdyktig?
Vi har erfaringer og kunnskap for å hjelpe deg og lede deg i å skape svar på disse utfordringene slik at du kan vokse! Vi kan hjelpe deg med å bygge et robust, langsiktig innovativt selskap. Vår misjon er din vekst!
Vi vil gjerne snakke med deg uformelt for å høre hva organisasjonen din ønsker å oppnå og for å diskutere et potensielt veikart for å nå målet.
Vi er alltid tilgjengelige for deg.
You may be interested